Nieruchomość gruntowa to jedna z kategorii nieruchomości, która obejmuje grunty oraz wszystko, co z nimi związane, czyli na przykład budynki, urządzenia, drzewa czy rośliny (o ile nie są stosowane wobec nich przepisy o nieruchomościach zabudowanych, bądź ich własność nie jest wyodrębniona). W przypadku prywatnych nieruchomości gruntowych, ich właściciele mają prawo do korzystania z nich zgodnie z ich przeznaczeniem – na przykład do uprawiania rolnictwa, budowy domów czy prowadzenia działalności gospodarczej.
Wymagane dokumenty
KSIĘGA WIECZYSTA – odpis zwykły z księgi wieczystej (z dnia aktu) lub wskazanie numeru księgi wieczystej (wówczas pobieramy odpis elektroniczny w kancelarii);
DOKUMENTY GEODEZYJNE:
- wypis z rejestru gruntów;
- wypis z kartoteki budynków (przy działce zabudowanej);
- wyrys z mapy ewidencyjnej dla odłączanej działki oraz wypis z rejestru gruntów dla wszystkich pozostałych działek objętych dotychczasową księgą wieczystą (gdy odłączenie działki do innej księgi);
- mapa sytuacyjna do celów prawnych z projektem podziału oraz ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości (gdy podział nieruchomości);
!!! na tych dokumentach musi być adnotacja, że „dokument przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej”
INFORMACJA O ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM – wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku oraz o wydanych lub braku wydanych decyzjach o warunkach zabudowy lub decyzjach o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzja o warunkach zabudowy;
INFORMACJA O ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM – wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku oraz o wydanych lub braku wydanych decyzjach o warunkach zabudowy lub decyzjach o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzja o warunkach zabudowy;
PODSTAWA NABYCIA – dokument stanowiący podstawę nabycia: wypis aktu notarialnego (np. umowy sprzedaży, darowizny), prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia, decyzja administracyjna, inne orzeczenie sądowe → w przypadku nabycia w drodze spadku lub zasiedzenia – niezależnie od daty nabycia, a po 1 stycznia 2007 roku także w drodze umowy darowizny, umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności – zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia;
INFORMACJA O ILOŚCI OSÓB ZAMELDOWANYCH – zaświadczenie, z którego wynika, że w lokalu nikt nie jest zameldowany bądź wskazujące ilość osób zameldowanych;
INFORMACJA O OPŁATACH – zaświadczenie o braku zaległości w opłatach i podatkach związanych z nieruchomością;
ŚWIADECTWO CHARAKTERYSTYKI ENERGETYCZNEJ, jeżeli jest sporządzone (przy działce zabudowanej);
przy umowie sprzedaży także:
- INFORMACJA O REWITALIZACJI – zaświadczenie o tym, czy przedmiot czynności znajduje się na terenie rewitalizacji;
- INFORMACJA O LASACH – zaświadczenie o objęciu działki tzw. uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach.
INNE DOKUEMNTY:
- gdy strona przy umowie reprezentowaną jest przez pełnomocnika – wypis aktu notarialnego PEŁNOMOCNICTWA;
- gdy nabycie następuje za środki pochodzące z KREDYTU BANKOWEGO: umowa kredytowa oraz oświadczenie Banku do ustanowienia hipoteki;
- gdy lokal jest obciążony HIPOTEKĄ – zaświadczenie wierzyciela (np. Banku) wskazujące wysokość zadłużenia, warunki jego spłaty i zwolnienia zabezpieczenia, a gdy spłata już nastąpiła – zgoda wierzyciela na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej;
- jeśli strona czynności zawarła UMOWĘ MAJĄTKOWĄ MAŁŻEŃSKĄ – wypis aktu notarialnego tej umowy.
WYMAGANE INFORMACJE:
- DANE OSÓB BIORĄCYCH UDZIAŁ W CZYNNOŚCI: imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, numer PESEL, adres zamieszkania, a w przypadku umowy darowizny – także odpisy skrócone aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa), z których wynika pokrewieństwo/powinowactwo między stronami, zaś przy osobach prawych: dodatkowo nr KRS, REGON, NIP oraz umowa spółki;
- WARTOŚĆ RYNKOWA LOKALU (cena sprzedaży/wartość darowizny);
- ZAPŁATA I WYDANIE – data i warunki (sposób) zapłaty i wydania lokalu w posiadanie, numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zapłata